Анализ употребления лексических средств (неологизмов) в СМИ
Конференция: II Международная заочная научно-практическая конференция «Научный форум: филология, искусствоведение и культурология»
Секция: Сравнительно-историческое, типологическое и сопоставительное языкознание
II Международная заочная научно-практическая конференция «Научный форум: филология, искусствоведение и культурология»
Анализ употребления лексических средств (неологизмов) в СМИ
Analytic investigation of lexical units (neologisms) in mass-media
Shageeva Anna,
Candidate of Philological Science, assistant professor, of Ural Federal Universitynamed after the first President of Russia B.N. Yeltsin, Russia, Yekaterinburg
Khromykh Anastasia
Master’s degree student, of Ural Federal Universitynamed after the first President of Russia B.N. Yeltsin, Russia, Yekaterinburg
Аннотация. Авторами данной статьи методом сплошной выборки были выбраны неологизмы в работах журналиста журнала Time. Производится анализ употребления найденных неологизмов и определение их функций.
Abstract. The authors of this article have chosen neologisms from the works of Time journalists. There is also an analytic investigation of found neologisms and their functions.
Ключевые слова: неологизмы; конвертированные неологизмы; словосложение.
Keywords: neologisms; converted neologisms; stem-composition.
Любой язык постоянно переживает изменения и находится в динамике. Словарный запас языка – самый подвижный пласт, реагирующий на изменения в общественной, культурной и других сферах жизни человека.
Появление новых слов – это не управляемый человеком процесс. По мнению В. И. Заботкиной, сегодня, английский язык, как и многие другие языки, переживает «неологический бум» [1, с. 25]. Основные сферы появления новых слов: политика (выборы президента США, выход Великобритании из Европейского союза), создание новой техники и технологий.
Согласно Н. М. Шанскому, неологизмы – «новые лексические образования, которые возникают в силу общественной необходимости для обозначения нового предмета или явления, сохраняют ощущение новизны для носителей языка и которые еще не вошли илине входили в общелитературное употребление» [3, с. 158]. Свежесть и необычность такого слова, словосочетания или оборота речи ясно ощущается носителями данного языка.
Н. З. Котелова выделяет 3 вида неологизмов: лексические, семантические и окказионализмы [2, с. 27].
В. И. Заботкина делит новую лексику на следующие категории:
· собственно неологизмы
· трансноминации
· семантические инновации или переосмысления
Луи Гилберт предложил следующую классификацию новых слов:
· фонологические,
· заимствования,
· семантические,
· синтаксические, создаваемые путем комбинации существующих в языке знаков
Для анализа были выбраны статьи Katy Steinmetz, журналистки журнала TIME в Сан-Франциско. В процессе анализа было рассмотрено около 30 статей данного автора. Все темы, рассматриваемые в данных статьях, можно разделить на 3 основные:
· Политика (Teens Who Couldn’t Vote Struggle to Accept President Donald Trump, How We Talk About Hillary Clinton Matters to Everyone, Hillary Clinton Promises a ‘Very Contentious’ Campaign Against Donald Trump и т. д.)
· Нетрадиционная ориентация (Janet Mock on What the Election Means for Transgender Americans, At Least 21 Transgender Americans Have Been Killed in 2016, Say Advocacy Groups, Why the North Carolina Governor’s Election Is Such a Big Deal for LGBT People, These Cities Have the Most LGBT-Friendly Policies и т.д.)
· Обзор новых языковых реалий (What the Words Used to Describe Clinton and Trump Supporters Really Mean, Dictionary.com’s 2016 Word of the Year Is Xenophobia, Oxford’s Word of the Year for 2016 Is ‘Post-Truth’ How the 2016 Election Has Improved Our Vocabularies, Oxford English Dictionary Adds ’Merica, Gender-Fluid and Squeeит.д.)
Все, использованные данным автором, лексические приемы можно разделить на:
1) Окказионализмы
2) Неологизмы
· Морфологические
· Аффиксальные
· Словосложение
· Сокращения
· Конвертированные
· Графические
3) Препозитивные атрибутивные конструкции
4) Заимствования
5) Blending
1) Окказионализмы
Trumpers
Clintonites
And even if it isn’t, the descriptors most closely associated with Trumpers and Clintonites are worth a look.
2) Неологизмы
· Морфологические
· Аффиксальные
- Brexiteer
- Clictivism
- Post-truth
- Adulting
- Katakanized
- coulrophobia
The reaction left a lot of Brits with an eerie feeling: What is going to happen now that the Brexiteers have become the softies and the rest of Europe the hardliners?
How 'clicktivism' has changed the face of political campaigns
In this era of post-truth politics, an unhesitating liar can be king.
To say you are “adulting” is to, on some level, create distance between you and what are implied to be actual adults who are adulting 100% of the time and therefore have little reason to acknowledge it.
Launching his game in the mid-90s, developer Satoshi Tajiri took the first syllables of each of those katakanized words— pokettomonsutā — and mashed them together.
In Blackpool, the organisers of the Showzam circus festival have decided the phenomenon of coulrophobia— fear of clowns — warrants some investigation.
· Словосложение
- gender-fluid
- Poke-style
- Cheese eater
Also notable is the addition of gender-fluid, a term describing someone who doesn’t necessarily identify as male or female — or who might feel rather female one day and rather male the next.
In rare cases, if the term proves popular or useful enough, it then gets borrowed back by English speakers, coming full circle, poké-style.
A cheese eater from the moment I was born, I have always turned my nose up at the footling quoits and mini-pyramids of cream the French call cheese.
· Сокращения
- YOLO – You Only Live Once
Yolo! How do they choose new words for the Oxford English Dictionary?
· Конвертированные
- Instagram – to Instagram
Or it may be their fear that their peers will find the fact that they spent a lot of time making a Thanksgiving centerpiece kind of lame, so they use the term to make fun of themselves when theyInstagram it.
• Графические
- looooooong
We’ve all gotten that loooooongtext from a rambling friend, or jilted lover, or parent who apparently believes there are prizes to be awarded for Most Letters Used In a Single Sitting.
3) Препозитивные атрибутивные конструкции
Pay-per-mile plans
Think of it like a cell phone plan, with people signing up for monthly pay-per-mile plans in a certain class of car or a flat fee for unlimited miles in another.
4) Заимствования
- Zeitgeist
- Pokemon (pokettomonsuta)
- emoji
The selection builds on feelings that hadn’t reached such an incendiary pitch last year, when Dictionary.com chose the word identity to sum up the zeitgeist of 2015.
“It’s like karaoke on steroids!” Hopson says of Pokémon.
The first emojiconvention
“emojis,” which comes from the Japanese words for picture (e-) and character (moji).
5) Blending
- Emojicon (Emoji + convention)
- Boomburb (boom + suburb)
The first emoji convention, Emojicon, held in San Francisco
These "boomburbs" are large, rapidly growing, incorporated communities of more than 100,000 residents that are not the biggest city in their region.
Все перечисленные выше лексические средства в найденных статьях выполняют следующие функции:
1) Номинативная (emojicon, emoji, Pokémon, poke-style)
2) Компрессивно-информативная (boomburb, clicktivism, adulating)
3) Функции дифференциации (courlphobia)
4) Диагностирующая функция неологизмов (Trumpers, Clintonites, brexiteer, Instagram)
5) Экспрессивная функция (YOLO, butthurt, woke, squee)
6) Функция эвфемизации (gender-fluid)
Таким образом, очевидно, что “новизна” неологизмов способствует выполнению различных функций, чем повышает эффект коммуникативности.
Неологизмы появляются активно в последние годы не только потому, что происходит много изменений и событий в обществе, но и потому, что появилась большая потребность в экспрессии в языке. Благодаря своей онтологической рематичности, то есть необычности, неожиданности формы и значения, неологизмы привлекают внимание читателя и таким образом выполняют различные функции.