Навчально-методичний посібник „Виховання толерантності підлітків у діяльності дитячих та молодіжних громадських організацій Криму (середина ХХ – початок ХХІ століття)” в контексті сучасних проблем освіти і науки
Журнал: Научный журнал «Студенческий форум» выпуск №23(116)
Рубрика: Педагогика
Научный журнал «Студенческий форум» выпуск №23(116)
Навчально-методичний посібник „Виховання толерантності підлітків у діяльності дитячих та молодіжних громадських організацій Криму (середина ХХ – початок ХХІ століття)” в контексті сучасних проблем освіти і науки
Анотація. У статті розкрито практичну значущість навчально-методичного посібника у сучасних умовах розвитку освіти та науки. Зазначено, що автор репрезентував цілісну інноваційну концепцію виховання толерантності підлітків у діяльності дитячих та молодіжних громадських організацій.
Abstract. The article reveals the practical significance of the textbook in modern conditions of education and science. It is noted that the author represented a holistic innovative concept of educating adolescents' tolerance in the activities of children's and youth NGOs.
Ключові слова: толерантність, підлітки, виховання, Крим, мета освіти.
Keywords: tolerance, teenagers, education, Crimea, purpose of education.
Навчально-методичний посібник Авраменко Світлани Миколаївни „Виховання толерантності підлітків у діяльності дитячих та молодіжних громадських організацій Криму (середина ХХ – початок ХХІ століття)” [1] репрезентує дослідження з історії педагогіки, у якому автор уперше розробив і довів гіпотезу про позитивний педагогічний досвід виховання толерантності підлітків у діяльності названих організацій і запропонував методичні рекомендації для його використання в нових соціально-педагогічних умовах. Його матеріали можна вважати вагомими для дослідження розвитку ідеї толерантності в українській педагогічній думці середини ХХ – початку ХХІ століття.
Актуальність вивчення проблеми виховання толерантності підлітків у діяльності дитячих та молодіжних громадських організацій зумовлене усвідомленням ролі цих об’єднань у вихованні підлітків. Вона визначається й наявністю суттєвих суперечностей між: нагальною потребою суспільства в толерантній особистості і недостатньою спрямованістю системи освіти на її виховання; необхідністю обґрунтування ролі дитячих та молодіжних громадських організацій України у вихованні підлітків і недостатньою розробленістю проблеми в педагогічній та методичні літературі; необхідністю врахування педагогічного досвіду та відсутністю системних досліджень з історії педагогіки щодо проблеми виховання толерантності.
Виклад змісту статті. Навчально-методичний посібник складається з 2 розділів, в межах яких подано теоретичний матеріал та методичний апарат для роботи зі студентами, загальних висновків, глосарію, списку використаних джерел та 9 додатків, серед яких – методичні рекомендації. Така структура посібника надає користувачеві основи теорії виховання толерантності підлітків у зазначених умовах та необхідний методичний комплекс для впровадження на практиці. Заслуговують на увагу й апарати орієнтування і організації засвоєння теоретичного матеріалу: зміст деталізований, кожний розділ розпочинається переліком інформаційних компонентів, які розглядатимуться далі – це забезпечує усвідомлене знайомство з викладеною теорією. Система запитань для самоконтролю складена з урахуванням психолого-педагогічних вимог: від репродуктивного рівня до творчого. Запропонована автором система роботи характеризується різноманітністю інтерактивних форм, передбачає самостійну творчу роботу і зорієнтована на результат діяльності: обговорення в групі („Мозковий штурм”), дискусії, науково-дослідницька робота для виступу на міні-конференції, круглий стіл з обговорення певної педагогічної проблеми, що передбачає формування фахових компетентностей студентів і є практично затребуваним в сучасних освітніх реаліях вищої школи.
Додатки посібника сприяють візуалізації теоретичних положень і спрямовані на продуктивність роботи. Методичні рекомендації, які є частиною навчально-методичного посібника, репрезентують розроблення оригінальної методики виховання толерантності підлітків у діяльності дитячих та молодіжних громадських об’єднань. Вони характеризуються новизною застосовуваних форм та методів роботи; пропонують відтворювальні та раціональні педагогічні засоби виховного впливу. Значущість навчально-методичного посібника полягає в тому, що його матеріал репрезентує цілісну інноваційну концепцію виховання толерантності підлітків у діяльності дитячих та молодіжних громадських організацій з урахуванням лінгвокультурологічного підходу до вивчення проблеми, що в дослідженнях з історії педагогіки є нетиповим явищем. Наукові розвідки з лінгвістики, культурології, педагогіки та психології, подані в ньому, демонструють комплексний історико-педагогічний аналіз окресленої проблеми і відповідають вимогам практики виховання відповідальних громадян, що є метою освіти в Україні [2].
Висновок. Навчально-методичний посібник Авраменко Світлани Миколаївни „Виховання толерантності підлітків у діяльності дитячих та молодіжних громадських організацій Криму (середина ХХ – початок ХХІ століття)” репрезентує інноваційну модель сучасної педагогічної системи з використанням особистісно орієнтованих технологій, відповідає дидактичним, психологічним, гігієнічним i книгознавчим вимогам.