Статья:

АСАБЛІВАСЦІ ПРАВАВОГА РЭГУЛЯВАННЯ ЭКАЛАГІЧНАЙ ПАЛІТЫКІ Ў БССР

Журнал: Научный журнал «Студенческий форум» выпуск №32(341)

Рубрика: История и археология

Выходные данные
Антропова А.Д., Богдан Я.А. АСАБЛІВАСЦІ ПРАВАВОГА РЭГУЛЯВАННЯ ЭКАЛАГІЧНАЙ ПАЛІТЫКІ Ў БССР // Студенческий форум: электрон. научн. журн. 2025. № 32(341). URL: https://nauchforum.ru/journal/stud/341/177952 (дата обращения: 23.10.2025).
Журнал опубликован
Мне нравится
на печатьскачать .pdfподелиться

АСАБЛІВАСЦІ ПРАВАВОГА РЭГУЛЯВАННЯ ЭКАЛАГІЧНАЙ ПАЛІТЫКІ Ў БССР

Антропова Александра Дмитриевна
студэнт, Беларускі дзяржаўны эканамічны ўніверсітэт, Рэспубліка Беларусь, г. Мінск
Богдан Янина Александровна
студэнт, Беларускі дзяржаўны эканамічны ўніверсітэт, Рэспубліка Беларусь, г. Мінск
Ленцевич Ольга Михайловна
научный руководитель, канд. гіст. навук, дацэнт, Беларускі дзяржаўны эканамічны ўніверсітэт, Рэспубліка Беларусь, г. Мінск

 

Прававое рэгуляванне экалагічнай палітыкі Беларусі з’яўляецца значнай тэмай у сучасным грамадстве, якая патрабуе дбайнага вывучэння ў кантэксце гістарычнага развіцця. Ва ўмовах імклівага росту эканамічных працэсаў і індустрыялізацыі экалагічныя праблемы становяцца ўсё больш прыкметнымі. Акрамя таго, увага да пытанняў аховы навакольнага асяроддзя і ўстойлівага развіцця з’яўляецца глабальным трэндам, таму вывучэнне экалагічнай палітыкі савецкага перыяду развіцця нашай краіны можа ўнесці свой уклад у больш шырокія даследаванні ў гэтай вобласці. Сацыяльна-эканамічнае становішча БССР у перыяд з 1919 па 1991 гг. прайшло праз мноства этапаў – ад разбурэння і аднаўлення да індустрыялізацыі і мадэрнізацыі. Індустрыялізацыя ў БССР, асабліва ў 1930-я гг., прывяла да хуткага росту прамысловасці, што аказала негатыўны ўплыў на навакольнае асяроддзе. Перш за ўсё павялічыўся выкід прамысловых адходаў і забруджвальных рэчываў, што негатыўна паўплывала на стан навакольнага асяроддзя. Інтэнсіўнае выкарыстанне хімічных угнаенняў і пестыцыдаў у сельскай гаспадарцы прывяло да пагаршэння стану глебы. Таксама велізарны ўрон быў нанесены лясам і ў цэлым экасістэме праз вырубку лясоў для патрэбаў прамысловасці і сельскай гаспадаркі [1, с. 66]. Прамысловыя прадпрыемствы і аўтамабільны транспарт выкідалі сотні тысяч тон шкодных рэчываў штогод, пагаршаючы якасць паветра.  Скід слаба ачышчаных прамысловых сцёкавых водаў прывёў да забруджвання рэк, такіх як Свіслач, Пціч і Дняпро. Чыстыя ўзоры вады былі зафіксаваны толькі на 10% абследаваных тэрыторый. Штогод назапашвалася каля 45 млн. тон адходаў, з якіх перапрацоўвалася толькі малая частка. Астатняе складзіравалася на сметніках, ствараючы пагрозу навакольнаму асяроддзю. Меліярацыя і празмернае выкарыстанне ўгнаенняў знізілі пладароднасць зямель і нанесли ўрон біяразнастайнасці [7, с. 98]. Катастрофа на Чарнобыльскай АЭС 1986 г. закранула 23% тэрыторыі Беларусі, забрудзіўшы глебу, лясы і водныя рэсурсы радыяактыўнымі рэчывамі. Гэта прывяло да эвакуацыі насельніцтва і вывядзення з гаспадарчага абароту значнай часткі пладародных зямель. Гісторыя станаўлення экалагічнай палітыкі на тэрыторыі БССР прайшла некалькі этапаў, звязаных са зменамі палітычных, эканамічных і сацыяльных умоў. 

1. 1920-я – пачатак 1940-х гг. характарызуецца абмежаванай увагай да экалагічных пытанняў. Праблемы экалогіі не разглядаліся сістэмна, аднак існавалі розныя ініцыятывы, звязаныя з рацыянальным выкарыстаннем прыродных рэсурсаў і аховай прыроды ў рамках пачатай калектывізацыі. 

2. 1945 – 1960-я гг. У пасляваенныя гады акцэнт быў зроблены на аднаўленне эканомікі, індустрыялізацыі, што аказала значны ціск на прыродныя рэсурсы і экасістэмы. У выніку індустрыялізацыі і аграрнай палітыкі ўзніклі праблемы з забруджваннем паветра, вады і глебы.

3. 1960-я – 1980-я гг. Пачатак 1960-х гг. стаў перыядам, калі публічная ўвага да экалагічных праблем пачала расці. Абмяркоўваліся пытанні забруджвання і дэградацыі прыроднага асяроддзя, аднак яны не мелі прыярытэтнага значэння ў дзяржаўнай палітыцы. Павышэнне інтарэсу да экалогіі прывяло да стварэння навуковых устаноў, якія займаліся экалагічнымі праблемамі. Была запушчана экалагічная навука, маніторынг стану навакольнага асяроддзя. Таксама ў гэты перыяд пачалі распрацоўвацца першыя законы і нормы, накіраваныя на ахову навакольнага асяроддзя. Аднак яны ў цэлым абмяжоўваліся агульнымі рэкамендацыямі і не заўсёды выконваліся. 

4. пачатак 1990-х гг. У перыяд перабудовы (з сярэдзіны 1980-х гг.) экалагічныя пытанні сталі больш актуальнымі для грамадскасці. Абмеркаванне экалагічных праблем стала неад’емнай часткай палітычных дыскусій. У выніку пачалі з’яўляцца экалагічныя рухі і арганізацыі, якія актыўна выступалі за абарону прыроды і звярталі ўвагу на экалагічныя наступствы гаспадарчай дзейнасці. Катастрофа на Чарнобыльскай АЭС таксама аказала сур’ёзнае ўздзеянне на экалагічную палітыку ў БССР. Гэта падзея вельмі драматычна змяніла ўспрыняцце экалагічных рызык грамадствам і дзяржаўнымі структурамі.

Экалагічная палітыка БССР базіравалася на комплексе аховы навакольнага асяроддзя, якая была абвешчаная найважнейшай дзяржаўнай задачай у Законе БССР 1961 г. «Аб ахове прыроды». Для рэалізацыі гэтай палітыкі ствараліся заканадаўчыя і адміністрацыйныя механізмы, уключаючы пастановы ЦК КПБ і Савета Міністраў, а таксама Дзяржаўны камітэт па ахове прыроды. Асноўнымі мэтамі былі рацыянальнае выкарыстанне прыродных рэсурсаў і забеспячэнне экалагічнай бяспекі, што спрыяла ўстойліваму развіццю рэспублікі. 

Дзяржава адыгрывала ключавую ролю ў кіраванні прыродакарыстаннем, кантралюючы выкарыстанне зямель, лясоў, водных рэсурсаў і недр, устанаўліваючы квоты і адказнасць за парушэнні. Важным напрамкам быў удзел у ліквідацыі наступстваў Чарнобыльскай катастрофы 1986 г., для чаго была распрацавана дзяржаўная праграма перасялення насельніцтва, аздараўлення дзяцей і сацыяльнай падтрымкі пацярпелых. БССР таксама ўдзельнічала ў міжнародных экалагічных пагадненнях, што ўмацоўвала нацыянальную экалагічную палітыку. У БССР рэалізоўваліся праграмы, накіраваныя на ахову навакольнага асяроддзя, зніжэнне выкідаў шкодных рэчываў, развіццё сістэмы маніторынгу і асабліва ахоўваемых прыродных тэрыторый. Праграма ліквідацыі наступстваў Чарнобыля ўключала будаўніцтва жылля для перасяленцаў і стварэнне камітэта «Дзеці Чарнобыля». Акрамя таго, рэалізоўваліся лакальныя праекты па аднаўленні зямель і экалагічнаму асветніцтву насельніцтва, напрыклад, у басейне ракі Пцічы і Баранавіцкім раёне. Гэтыя меры забяспечвалі комплексны падыход да экалагічных праблем і ўстойлівага развіцця Беларускай ССР [6; 7, с.112]. У савецкі перыяд у Беларускай ССР было прынята шмат прававых актаў, якія рэгулявалі прыродаахоўныя адносіны і рацыянальнае выкарыстанне прыродных рэсурсаў. У базу дадзеных «Прававыя акты БССР» уваходзіла звыш 3500 дакументаў – дэкрэтаў, пастановаў і  кодэксаў, прынятых з 1917 па 1991 гг. Сярод ключавых нарматыўных актаў выдзяляюцца Зямельны кодэкс БССР (зацверджаны ў 1970 г.), Водны кодэкс (зацверджаны ў 1972 г. і ўведзены ў дзеянне з 1973 г.), а таксама, сагласна Канстытуцыі БССР 1978 г., Артыкулам 65-66, Главе 6, Раздзелу 2: «Статья 65. Граждане Белорусской ССР обязаны беречь природу, охранять ее богатства», «Статья 66. Забота о сохранении исторических памятников и других культурных ценностей - долг и обязанность граждан Белорусской ССР». Гэтыя акты стварылі прававую аснову для аховы навакольнага асяроддзя і рацыянальнага прыродакарыстання [5; 3].

З 1960 г. у рэспубліцы функцыянаваў Дзяржаўны камітэт па ахове прыроды, ператвораны ў 1990 г. у Дзяржаўны камітэт па экалогіі. Акрамя яго, прыродаахоўныя функцыі выконвалі спецыялізаваныя інспекцыі і ўпраўленні, у тым ліку Беларускае ўпраўленне гідраметэаралогічнай службы, а таксама мясцовыя органы ўлады і саветы народных дэпутатаў. Каардынацыю прыродаахоўнай дзейнасці забяспечвалі профільныя міністэрствы – прыродных рэсурсаў і аховы навакольнага асяроддзя, энергетыкi, лясной і сельскай гаспадаркі [2]. Кантроль за выкананнем экалагічнага заканадаўства ажыццяўлялі Дзяржкамітэт па ахове прыроды (пазней Дзяржкамэкалогія) і падведамасныя інспекцыі, якія мелі права праводзіць праверкі, выдаваць прадпісанні і прымяняць санкцыі. Адказнасць за парушэнні прадугледжвалася адміністрацыйная і крымінальная, уключаючы штрафы і іншыя меры ўздзеяння. У эканамічнай сферы ўжываліся механізмы платы за карыстанне прыроднымі рэсурсамі і за забруджванне навакольнага асяроддзя, якія стымулявалі захаванне экалагічных норм. Важным інструментам была экалагічная экспертыза праектаў гаспадарчай дзейнасці для прадухілення негатыўнага ўздзеяння на прыроду [1, с. 282]. У перыяд 1919–1991 гг. у БССР сфармавалася комплексная сістэма прававога рэгулявання аховы навакольнага асяроддзя, якая ўключала развітае заканадаўства, спецыялізаваныя органы кіравання і эфектыўныя механізмы кантролю і адказнасці, што спрыяла ўстойліваму прыродакарыстанню і ахове прыроды ў рэспубліцы. Экалагічная палітыка БССР сутыкалася з сур’ёзнымі праблемамі. Пасля Чарнобыля першапачатковае рэагаванне было павольным: толькі ў 1989 г., праз тры гады пасля катастрофы, Вярхоўны Савет прызнаў тэрыторыю зонай экалагічнай бяды і актывізаваў меры па ліквідацыі наступстваў. Прамысловыя забруджванні, асабліва ад хімічных і нафтахімічных прадпрыемстваў, прыводзілі да значных выкідаў шкодных рэчываў у паветра і вадаёмы. Неэфектыўнае выкарыстанне прыродных рэсурсаў пагаршала сітуацыю, што вылілася ў забруджванне рэк і назапашванне адходаў – штогод назапашвалася каля 45 мільёнаў тон адходаў без перапрацоўкі, а каля 10% прамысловых сцёкаў скідалася недастаткова ачышчанымі ў вадаёмы. Гэтыя экалагічныя праблемы сведчаць пра тое, што ў пасляваенны перыяд прыярытэтам для дзяржавы было аднаўленне эканомікі, што ўскладняла своечасовае і эфектыўнае вырашэнне экалагічных задач [4; 8]. Нягледзячы на значныя дасягненні ў прамысловым і сацыяльным развіцці, экалагічная палітыка БССР мела істотныя недахопы, звязаныя з павольным рэагаваннем на экалагічныя катастрофы і недастатковай экалагічнай інфраструктурай. Ліквідацыя наступстваў Чарнобыля і развіццё аховы навакольнага асяроддзя сталі важнымі напрамкамі, але іх рэалізацыя адбывалася з затрымкамі і абмежаваннямі, адлюстроўваючы складанае балансаванне паміж эканамічным ростам і экалагічнай бяспекай. У ходзе даследавання асаблівасцей прававога рэгулявання экалагічнай палітыкі ў Беларускай ССР было выяўлена, што дзяржаўны кантроль і цэнтралізаванае кіраванне адыгрывалі ключавую ролю ў фармаванні экалагічных нормаў і стандартаў.  Акрамя таго, наша даследаванне дазваляе зрабіць выснову пра важнасць дзяржаўнай цэнтралізацыі і кантролю ў сферы аховы навакольнага асяроддзя. На фоне гістарычных рэалій, такіх як Чарнобыльская катастрофа, былі сфармаваны ключавыя экалагічныя нормы і інстытуты. Сучасныя тэндэнцыі, такія як інтэграцыя прынцыпаў устойлівага развіцця, выкарыстанне інавацыйных тэхналогій і актыўнае ўдзел у міжнародных экалагічных ініцыятывах, сведчаць пра неабходнасць трансфармацыі былога вопыту ў гарманічнае спалучэнне эканамічных і экалагічных інтарэсаў. Важна, каб урокі мінулага сталі асновай для вырашэння сучасных стратэгій, накіраваных на эфектыўнае кіраванне прыроднымі рэсурсамі і ахову навакольнага асяроддзя ў Беларусі.

 

Спіс выкарыстаных крыніц:
1. Балашенко, С. А. Экологическое право: учеб.пособие / С. А. Балашенко, Д. М. Демичев. - Минск: Образование и воспитание, 1999. – 394с.
2. Исторический очерк формирования и развития белорусской статистики [Электронный ресурс] / Национальный статистический комитет Республики Беларусь. – Режим доступа: https://www.belstat.gov.by/o-belstate_2/istoriya-belorusskoi-gosudarstvennoi-statistiki/istoricheskii-ocherk-stanovleniya-i-razvitiya-belorusskoi-gosudarstvennoi-statistiki/ – Дата доступа: 17.04.2025. 
3. Конституция Белорусской ССР 1978 года: редакция 25 августа 1991 г. - Минск: Нац. Правовой интернет-портал Республики Беларусь, 1978. – 61 С. 
4. О государственной программе" Охрана окружающей среды и устойчивое использование природных ресурсов» на 2021-2025 годы [Электронный ресурс]: Постановление Совета Министров Республики Беларусь 19 февраля 2021 г. № 99: с измен. и доп., вступ. в силу с 20.12.2024 // КонсультантПлюс. Беларусь / ООО «ЮрСпектр», Нац. центр законод. и правовой информ. Респ. Беларусь. – Минск, 2024.
5. Прававыя акты БССР [Электронны рэсурс] / Нацыянальны прававы Інтэрнэт-партал Рэспублікі Беларусь. – Рэжым доступу : https://pravo.by/pravovaya-informatsiya/pomniki-gistoryi-prava-belarusi/ pravovye-akty-bssr/ - Дата доступу: 17.04.2025.
6. Экологическая политика: принципы формирования и реализации [Электронны рэсурс]. – Рэжым доступа: https://ecodelo.org/3671-ekologicheskaya_politika_printsipy_formirovaniya_i_realizatsii-ustoichivoe_razvitie. – Дата доступа: 17.04.2025.
7. Экологическое право России: Учебник / Под ред. д.ю.н., проф. В. Д. Ермакова, д.ю.н. А. Е. Сухарева. – М. : Институт международного права и экономики. Издательство «Триада. Лтд», 1997. – 480 с.
8. Яковенко, Н. В. Экология Беларуси в пост-Чернобыльский период: обзор научных и публицистических изданий / Н. В. Яковенко // Экология Беларуси в пост-Чернобыльский период –  2010. –  Минск: доклад на XIII Международной научно-практической конференции "Экология человека в пост – Чернобыльский период", 2010.